Umiemy Matmę

Dzień liczby Pi

 
14 marca 2024

Pracownicy Wydziału Matematyki, Fizyki i Informatyki UMCS oraz studenci Koła Dydaktyków MaFiI zapraszają uczniów szkół podstawowych, ponadpodstawowych oraz ich nauczycieli do udziału w obchodach Dnia Liczby PiInstytucie Matematyki UMCS.

W ramach wydarzenia odbędą się zajęcia warsztatowe popularyzujące matematykę i informatykę oraz wykład dla uczniów szkół podstawowych.

Uczniów szkół ponadpodstawowych zapraszamy do udziału w wykładach i warsztatach z matematyki i informatyki. Prosimy o osobne rejestracje na wybrane zajęcia. Jednocześnie chętni uczniowie mogą wziąć udział w turnieju szachowym odbywającym się od godziny 9:00 w Bibliotece WMFiI D2.

Jeżeli chcecie miło spędzić czas i zmierzyć się z matematycznymi wyzwaniami, to serdecznie zapraszamy!

Program dla szkół podstawowych
  • 10:00-12:00
    • W matematycznym świecie zagadek

      Escape Room z matematyki i informatyki dla klas 4-6

      Koło Dydaktyków MaFiI, sale A242 i A245

  • 12:00-14:00
    • W matematycznym świecie zagadek

      Escape Room z matematyki i informatyki dla klas 4-6

      Koło Dydaktyków MaFiI, sale A242 i A245

  • 12:00-13:00
    • Punkty szczególne w trójkącie z wykorzystaniem Geogebry

      Na zajęciach uczestnicy będą tworzyć własny aplet, który zwizualizuje punkty szczególne w trójkącie. Będą analizować punkty przecięcia środkowych, dwusiecznych, wysokości oraz symetralnych boków trójkąta, aby lepiej zrozumieć ich znaczenie i własności.

      Zajęcia dla klas 7-8

      dr Anna Bednarska, sala A136

  • 13:00-14:00
    • Od zabawy i eksperymentu do wiedzy

      Wykorzystanie na zajęciach matematyki zabaw i eksperymentów z różnymi rekwizytami m.in. monetami, różnymi kośćmi, niekoniecznie sześciennymi, kartami do gry, pomoże uczniom w praktyce poznać pojęcie losowości i związany z nią brak przewidywalności. Wykonane samodzielnie eksperymenty pozwolą w prosty sposób wprowadzić podstawowe pojęcia z zakresu rachunku prawdopodobieństwa, m.in.: pojęcie doświadczenia losowego, doświadczenia deterministycznego, zdarzenia elementarnego, zdarzenia losowego, częstości zdarzenia losowego czy prawdopodobieństwa zdarzenia losowego. Ponadto z okazji Dnia Liczby Pi uczniowie w grupach będą również szukać rozwinięcia liczby π wykonując eksperyment – Igła Buffona.

      Zajęcia dla klas 7-8

      dr Iwona Ćwiklińska, sala A237

  • 14:00-15:00
    • Wykład Poszukiwanie matematyki w otaczającym nas świecie, czyli o królikach, złotej proporcji i bryłach platońskich

      Kiedy zapytamy ucznia szkoły czym jest matematyka, usłyszymy zazwyczaj odpowiedź w stylu: to liczby, rachunki, nuda!!!

      Celem wykładu jest pokazanie, że matematyka ukrywa się w najróżniejszych i czasami bardzo zaskakujących obszarach naszego życia. Bez niej nie byłoby zachwycającej architektury, praw fizyki, ani pewnych związków w chemii, czy biologii.

      dr Agnieszka Kozak-Prus, sala C156

Plakat wydarzenia
Program dla szkół ponadpodstawowych
  • 9:00-10:00
    • Wykład Liczby zespolone

      Przedstawimy krótką historię powstania liczb zespolonych, określimy działania na liczbach zespolonych oraz podamy ich interpretację geometryczną.

      dr Małgorzata Michalska, sala C156

    • Warsztaty Mieszkanie na studia – wynająć czy kupić?

      W Polsce dominuje przekonanie, że bardziej opłaca się kupić nieruchomość niż ją wynajmować, nawet jeżeli trzeba będzie zaciągnąć wieloletni kredyt. Czy należy zgodzić się z tą tezą? Na zajęciach, każdy z uczestników, posiłkując się danymi interesującego go mieszkania spróbuje policzyć koszty wynajmu oraz koszty kredytu i na tej podstawie wyrobi sobie własne zdanie. Bez zaawansowanej matematyki, stosując odpowiednie finansowe funkcje arkusza kalkulacyjnego, policzymy wysokość raty kredytu, jej część odsetkową i kapitałową dla modelu rat równych i malejących, zastanowimy się nad dodatkowymi kosztami. Spróbujemy odpowiedzieć na pytanie co i w jakim przypadku bardziej się opłaca: wynajęcie mieszkania czy jego zakup.

      dr Anna Walczuk, sala A230

    • Warsztaty Przekształcenia wykresu funkcji z wykorzystaniem GeoGebry

      Na zajęciach uczestnicy będą badać różne rodzaje przekształceń wykresów funkcji za pomocą narzędzi dostępnych w programie GeoGebra. Poprzez zmiany wartości parametrów takich jak przesunięcia, rozciągnięcia czy odbicia, uczestnicy będą analizować, jak te przekształcenia wpływają na wygląd i zachowanie wykresów funkcji. Ćwiczenia praktyczne pozwolą uczestnikom lepiej zrozumieć koncepcje związane z przekształceniami funkcji oraz zobaczyć ich wpływ na wykresy w praktyce.

      dr Anna Bednarska, sala A240

    • Warsztaty Łamigłówki diagramowe

      Rozwiązywanie łamigłówek to świetna rozrywka, która rozrusza Wasze szare komórki. Zapraszamy na warsztaty prezentujące najpopularniejsze typy łamigłówek diagramowych.

      dr Monika Kotorowicz, sala A237

  • 10:00-11:00
    • Wykład Kody klasyczne i współczesne

      Kody i szyfry towarzyszyły ludziom od zawsze. Na samym początku przestawiano litery, potem zamieniano je na inne symbole, a teraz każdej literze przypisuje się ciągi cyfr. Do lat siedemdziesiątych XX wieku pilnie ukrywana klucz szyfrujący, a dziś podaje się go w sposób jawny.

      Wykład o kodach, to wykład o zmieniających się sposobach kodowania informacji i o tym jak miejsce kombinatoryki i statystyki zajęła w tej dziedzinie algebra.

      dr Agnieszka Kozak-Prus, sala C156

    • Warsztaty Jak powstają gry – warsztaty w OpenGL

      Przedmiotem warsztatów jest OpenGL czyli biblioteka służąca do tworzenia aplikacji z grafiką 3D, przede wszystkim gier. Dowiemy się, jak jest ona zbudowana, jakie zasady rządzą pisaniem programów w OpenGL. Utworzymy trójwymiarowe obiekty, umieścimy je na scenie i animujemy.

      Wymagania wstępne: podstawowa umiejętność programowania w C++

      dr Dorota Kępa-Maksymowicz, sala A240

    • Warsztaty Łamigłówki diagramowe

      Rozwiązywanie łamigłówek to świetna rozrywka, która rozrusza Wasze szare komórki. Zapraszamy na warsztaty prezentujące najpopularniejsze typy łamigłówek diagramowych.

      dr Monika Kotorowicz, sala A237

    • Warsztaty Liczby zespolone

      Przedstawimy krótką historię powstania liczb zespolonych, określimy działania na liczbach zespolonych oraz podamy ich interpretację geometryczną.

      Wymagania wstępne: tylko uczniowie uczestniczący we wcześniejszym wykładzie z liczb zespolonych

      dr Bartosz Łanucha, sala C151

  • 11:00-12:00
    • Warsztaty Eksperyment matematyczny – jak rachunek prawdopodobieństwa pozwala wyznaczyć przybliżenie liczby pi

      Pochodząca od Laplace’a szkolna definicja prawdopodobieństwa wymaga konstrukcji modelu przestrzeni zdarzeń elementarnych, co nie zawsze jest proste. Co gorsza, świetnie sprawdza się przy rozwiązywaniu problemów związanych z grami karcianymi, ale zupełnie nie nadaje się do analizowania struktur ciągłych. Zachodziła więc potrzeba innego określenia tego pojęcia. Odpowiedzią na pierwszy problem była definicja częstościowa, która zamieniała rozważania nad postacią zdarzeń elementarnych na obserwację ciągu powtórzeń doświadczenia losowego. Poprawność tego podejścia wynika z tzw. Mocnego Prawa Wielkich Liczb, a jego ukoronowaniem była metoda Monte Carlo autorstwa Stanisława Ulama, polskiego matematyka pracującego przy projekcie Manhattan. Jak to często bywa, próba ominięcia jednego problemu stawia nas przed innymi. W tym wypadku jest to generowanie liczb losowych (pseudolosowych), co nie jest tak intuicyjne, jak by się mogło wydawać. Zmagania z drugą wadą definicji klasycznej doprowadziły do sformułowania pojęcia prawdopodobieństwa geometrycznego, które ideowo jest najbliższe współczesnej definicji prawdopodobieństwa. Co to ma wspólnego z liczbą π? Oczywiście jej święto było pretekstem do opracowania tego warsztatu. Reszta zawiera się w odpowiedzi na tytułowe pytanie.

      W trakcie warsztatu przyda się coś do pisania, linijka, cyrkiel, kalkulator i zaangażowanie.

      dr Piotr Kowalski, sala A237

    • Warsztaty Pakiet matematyczny Maxima

      Na warsztatach zostanie przedstawiony pakiet matematyczny Maxima, który jest przydatny w nauczaniu matematyki. Zostaną podane podstawy korzystania z tego pakietu. Będziemy rozwiązywać przykładowe zadania z różnych działów matematyki, m.in. wykonywanie obliczeń symbolicznych oraz numerycznych, przekształcanie oraz upraszczanie wyrażeń algebraicznych, rysowanie wykresów funkcji, rozwiązywanie równań i nierówności, wyznaczanie wyrazów ciągów liczbowych (w tym ciągu arytmetycznego oraz ciągu geometrycznego) i ich sum (skończonych i nieskończonych) oraz granic ciągów, wyznaczanie granic funkcji i sprawdzanie ciągłości funkcji, wyznaczanie pochodnych funkcji i ich zastosowanie. W wielu zadaniach będzie pojawiać się liczba π. Będziemy wyznaczać także przybliżoną wartość liczby π.

      dr Tomasz Walczyński, sala A240

  • 12:00-13:00
    • Wykład Dlaczego liczba pi jest tak ważna?

      W trakcie wykładu zastanowimy się wspólnie nad fenomenem liczby pi. Najpierw przypomnimy jej dobrze znaną definicję geometryczną i omówimy kilka najważniejszych jej własności. Następnie omówimy jej znaczenie w dzisiejszej nauce, często wykraczające poza geometrię. Przedstawimy udział liczby pi w wybranych wzorach z różnych działów matematyki i fizyki, i spróbujemy zastanowić się dlaczego liczba pi w nich występuje.

      dr hab. Mariusz Bieniek, prof. UMCS, sala C156

    • Warsztaty Fraktale

      Serdecznie zapraszamy na zajęcia warsztatowe przybliżające kilka matematycznych ciekawostek. Znamy zbiory dwuwymiarowe i trójwymiarowe. A czy zbiór może mieć wymiar ułamkowy? Z pomocą linijki i ołówka wykonamy kilka pierwszych etapów konstrukcji pewnych zbiorów, zwanych fraktalami i obliczymy dla nich wymiar Hausdorffa. Korzystając z zasobów internetowych nasycimy oczy niezwykłymi obrazami zbiorów Julii i innych fraktali. Wybierzemy się też na wycieczkę w głąb zbioru Mandelbrota, by zaobserwować zadziwiającą samopowtarzalność tego zbioru. Poznamy liczne obiekty w przyrodzie, które mają naturę fraktalną i dowiemy się do czego wykorzystuje fraktale współczesna nauka i technika.

      dr Magdalena Skrzypiec, sala A230

    • Warsztaty Pakiet matematyczny Maxima

      Na warsztatach zostanie przedstawiony pakiet matematyczny Maxima, który jest przydatny w nauczaniu matematyki. Zostaną podane podstawy korzystania z tego pakietu. Będziemy rozwiązywać przykładowe zadania z różnych działów matematyki, m.in. wykonywanie obliczeń symbolicznych oraz numerycznych, przekształcanie oraz upraszczanie wyrażeń algebraicznych, rysowanie wykresów funkcji, rozwiązywanie równań i nierówności, wyznaczanie wyrazów ciągów liczbowych (w tym ciągu arytmetycznego oraz ciągu geometrycznego) i ich sum (skończonych i nieskończonych) oraz granic ciągów, wyznaczanie granic funkcji i sprawdzanie ciągłości funkcji, wyznaczanie pochodnych funkcji i ich zastosowanie. W wielu zadaniach będzie pojawiać się liczba π. Będziemy wyznaczać także przybliżoną wartość liczby π.

      dr Tomasz Walczyński, sala A240

  • 13:00-14:00
    • Wykład O produkcji złotych żetonów i funkcjach multiplikatywnych – przykład myślenia matematycznego

      Wykład ma zobrazować proces pracy matematycznej na przykładzie rozwiązania interesującego zadania dotyczącego problemu produkcji. Próby odnalezienia odpowiedzi będą prowadziły do budowy zrębów matematycznej teorii funkcji multiplikatywnych. Wyniki tej teorii w połączeniu z ciekawymi faktami teorii liczb pozwolą znaleźć rozwiązanie pierwotnego problemu i pokażą jak owocnie można prowadzić badania matematyczne.

      dr Jerzy Mycka, sala C156

      Zapisz

Równolegle do zajęć, od godziny 9:00, odbywać się będzie turniej szachowy (Biblioteka WMFiI D2).

Brak wolnych miejsc!